pesakit pesakit saya . sila beratur ye !

Kita pergi mana pun mesti beradab kan..? Macam tu jugak bila singgah masuk blog orang ..

Masa kecik-kecik dulu, bila lalu depan orang tua kita tunduk, bila orang datang rumah kita salam, bila orang tua sedang berborak, kita lari jauh-jauh, takut kene cubit dengan mak ayah duk sibuk dengar orang tua bersembang. Semuanyan mak ayah kita ajar adab-adab sebagai orang Melayu amnya.

Tim ingat lagi waktu kecik-kecik, Tim sebagai anak sulung mesti kena jadi contoh pada adik-adik..Kalau umi dengan abi takde kat rumah atau ada hal, Tim yang kena jaga adik-adik. Adik-adik Tim ramai, semua ada orang. Adab-adab dengan orang tua, dengan kawan-kawan, dengan orang yang kita tak kenal semua umi dengan abi Tim ada ajar..Sampai lah Tim besar dan terus membesar..( eh lain macam je ayat ni..) , Tim terus diajar, apa yang Tim tak tahu, umi dengan abi banyak tegur Tim..kalau adik-adik Tim nakal, Tim sendiri yang akan tegur dan marah diaorang..sebab? Tim kan anak sulung.. =)

Bercerita pasal adab..kali ni Tim nak kongsi dengan korang satu adab yang Tim rasa tak ramai blogger yang tahu.. Tim nak cakap tentang ADAB DAN ETIKA BERBLOGGING..
Korang rasa korang dah beradab ke bila masuk blog orang ? Blog orang tu umpama macam rumah tau..Semua yang ada dalam blog dikuasai sepenuhnya oleh tuan blog.. So kepada mana-mana blogger yang rasa masih kurang beretika dan tak tahu makna sivik yang sebenarnya..berhentilah berblogging. Nasihat ini ditujukan khas buat semua termasuk diri ini. =)

ETIKA ADAB-ADAB BERBLOGGER

1. Memberi dan menyampaikan maklumat adalah kerja terpuji bagi membina dan membentuk minda para pembaca . Tetapi ianya mestilah dilakukan dengan penuh adab dan etika . Bertanggungjawab dengan tulisan dan amanah dalam meriwayat .

2. Pertama : Ikhlas , jujur dan suci niat dalam apa jua bentuk tulisan justeru ia diperhati dan dinilai oleh Allah swt sekalipun serapat mana bilik komputer kita dikunci

3. Kedua : Tulis dan riwayat perkara yang benar . Jangan berbohong atau berdusta . Menyembunyikan fakta sebenar dan menukilkan andaian yang penuh hasad dan dusta . Kerana dosa dan neraka juga boleh menerima seorang penulis blog sebagaimana pahala dan syurga juga boleh menerima mereka . Bergantung bagaimana mereka ber"blog" .

4. Ketiga : Berbahasa dan berbudi dalam tulisan tentunya menjadikan hasil karya kita lebih bermutu dan meyakinkan . Kebenaran akan ternoda dengan kalimah dan tulisan yang kesat atau celupar dan berbau fitnah .

5. Keempat : Tulisan yang bertanggungjawab ialah yang diketahui siapa penulisnya . Penulis misteri hanya meletakkan tulisannya setaraf surat layang yang tidak memiliki kredebiliti untuk dipercayai dan diyakini .

6. Kelima : Penulisan menggambarkan karektor penulis . Penampilan gaya dan cara penulisan yang tenang , ceria , jelas dan benar akan membawa pembaca merujuk kepada kehebatan peribadi penulis . Lantaran itu , menulislah dengan jiwa yang tenang dan nurani yang suci nescaya tulisan itu akan meresap dengan tenang ke segenap jiwa pembaca dan membawa ketenangan kepada semua .

7. Ramai penulis mutaakhir ini selain terjebak sebagai penulis upahan untuk menjuarai kepentingan tertentu , terdapat juga penulis picisan yang tidak punya matlamat dalam menulis kecuali menabur fitnah dan menyalakan api permusuhan . Mereka langsung tidak memiliki etika penulisan bahkan tiada juga adab dalam menulis .

8. Mereka menulis seolah - olah mereka bebas untuk berbuat apa sahaja tanpa memikirkan implikasi atau risiko yang bakal tercetus gara - gara tulisannya . Mereka hanya mementingkan diri sendiri untuk mencapai sebuah kepuasan yang tidak pasti benar atau salah . Penting bagi mereka ialah puas . Mereka tidak peduli kadang - kadang sahabat handai dan rakan taulan sendiri remuk rendam perasaan angkara tulisannya .

9. Hati - hatilah sahabat sekelian , dalam kita menulis di sana terdapat beberapa perkara yang perlu difikirkan secara mendalam sebelum kita publish sesuatu tulisan itu . Asasnya ialah bertanggungjawab terhadap tulisan tersebut dan ianya bertunjangkan kebenaran fakta dan nas .

10. Berjiwa besarlah justeru tulisan kita akan membentuk persepsi masyarakat terhadap apa jua isu yang kita bawa , jika tulisan yang kita paparkan adalah tulisan yang meyakinkan bukan menjengkelkan . Maka tulislah perkara yang baik nescaya kita akan dapat natijah yang baik .

Pun begitu , sabarlah ! Terkadang tulisan yang baik dan benar ini akan diserang oleh musuh dan difitnah atau ditohmah kerana mereka tidak senang dengan kebenaran yang dibawa dan mereka cuba mengheret kita menjadi blogger seperti mereka yang penuh dengan hasad , fitnah , kata - kata kesat dan celupar serta sumpah seranah .

Oleh Ustaz Nasrudin Tantawi

Sumber: Etika Adab Blogger
Sila baca lagi di http://zonfiniti.blogspot.com

Sekian terima kasih.

Yang buruk jadikan sempadan, kita ambil yang boleh jadikan teladan je ye.. peace !


17 juta kali kena komen. meh la komen sini ! :

ReAnLuFVanILLa said...

Tim:P

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

ye sayang :)

nelly said...

NICE ENTRY AND TIPS !
=)

Penjejak Mimpi said...

As-salam..

Nice entri. Bagus ilmu yg cik Tim kongsikan ni. Muge bawe kebaikan utk kite sume, insya Allah

:)

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

nelly;

thanks nelly :)

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

penjejak mimpi ;
alhamdulillah..harap sgt dapat ikut semua adab2 ni..aminn..

Muhammad Burn said...

ni boleh dikira sbg tips blogging gak...

luvelia said...

nice n slm p'kenalaa..
sy follow :)

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

muhammad burn ; hehehe...yeke? aihh..bagus laa..thanks komen..

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

luvelia ;

salam perkenalan too dear...thanks dtg :)

Arneza said...

ya betul Tim, kita jangan salah gunakan tujuan utk berblog...walaupon blog tu kita yang punya..kan,kan,kan.." Saya mak budak yg baru nak belajar, kalau salah tolong tunjukkan ye.."

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

arneza ;

hai sis..thanks sudi komen..ye sis..betul tuu..kite kene manfaatkan sebaik2 nye blog ni..bkan utk tayang body dan sbg nye..huhu

Arneza said...

adik Tim sayang..akak nak tanya ni boleh tolong tak? Kat bahagian komen blog akak tu..tak leh la komen guna Name/URL. Macamana nak buat ye...harap dapat bantu.

Cik Yana said...

Tips menarik :)

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

cik yana ;

hehehe.. menarik kan?? penat cari..hoho

Sophie Al-yahya said...

bagus entry ni. rasa senang membacanya.. =)

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

sophie ;

thanks sophie..tim pun suke sgt bile dpt info menarik ni..thanks again.