pesakit pesakit saya . sila beratur ye !

Pengalaman di Dewan Bedah : Hari Pertama :)

phewwww ~ Assalamualaikum guys. Serius hari ni letih sangat kat Dewan Bedah. Hari first masuk hari ni dah macam longgar kepala lutut. Baru hari first ni..haiyaaa..mane taknya, berdiri dari pagi sampai ke petang. Lenguh weh lutut ni..duk tengok doktor buat pembedahan..

Hari ni baru hari pertama kan, tapi Tim dah belajar macam-macam. Mujur lah doktor dan staff nurse baik dan sudi beri tunjuk ajar. Tim dapat belajar apa yang ada kat "intubation trolley" , belajar catat data "vital sign" dalam chart die..belajar kenal alat dan ubat-ubat, dan banyak lagi..

Mula-mula masa masuk Dewan Bedah Umum ni..kitaorang ahli kumpulan diberi orientasi dulu..rupanya banyak dewan bedah yang ada kat sini..antara dewan bedah yang ada..Dewan Bedah Surgikal..Dewan Bedah Orthopedik..Dewan Bedah Bersalin..Dewan Bedah Neurosurgikal..dan ada banyak lagi tapi Tim dah lupa.wahaha. ^^

Kat Dewan Bedah ni suasana dia sangat sibuk..semua doktor dan jururawat sibuk dengan pembedahan..suhu pulak memang sejuk tak tahu nak cakap..pakai baju 2 lapis pun still sejuk lagi..sebab kene suhu yang sejuk adalah kerana untuk melambatkan atau mengelakkan proses pembiakan bakteria dalam dean bedah..^^ perghhh..sejukkkkk !!

Hari pertama ni Tim dah tengok macam-macam jenis pembedahan..semua bilik bedah tim pergi..hehehe..saja nak tengok..dan ambil peluang sebab prosedur pembedahan hari ni semuanya jarang nak dapat..sebab prosedur tu jarang-jarang dilakukan..so Tim apa lagi..tak nak lepaskan peluang !!^^ Bantai tengok semua pembedahan yang ada..hehehe..tamak kann?

Antara pembedahan yang Tim sempat tengok adalah pembedahan laparatomy.Pembedahan ni dilakukan untuk meninjau atau merawat penyakit seperti hamerrhoid ( buasir) atau appendicitis yang mana bahagian bawah dada akan dibelah dan usus akan dikeluarkan untuk melihat sebarang keabnormalan...tadi Tim berpeluang jugak tengok doktor keluarkan buah pinggang dan diletakkan betul-betul depan mata Tim..gile seriau je rasa..hahahha. kecil molek je buah pinggang rupanya..lepas tu baru Tim tahu yang buah pinggang tu dah tak boleh digunakan lagi..sebab dah rosak...

Ni sampel pembedahan laparatomy..tapi diambil dari Doktor Youtube..^^lebih kurang la macam yang Tim tengok kat dewan bedah tadi...





okay ni pulak pembedahan cranioplasty. pembedahan ni dilakukan dengan cara membuka bahagian kulit kepala dan kulit tengkorak untuk lihat sebarang darah beku atau tujuan rawatan..tadi Tim tengok doktor sambungkan balik kulit kepala yang telah dibelah dan doktor jahit semula..^^ wahhh..hebat betul doktor yang buat tu..teruja!!



hermmm. ada banyak lagi pembedahan yang Tim tengok tapi yang dua ni je Tim sempat cerita..nanti Tim cerita lain kali oke..alahai penat rasa nye duduk kerja kat Dewan Bedah tapi seronok sebab dapat tengok doktor buat pembedahan betul-betul depan mata..^^
bai semua.

Tim nak tido dahh..esok nak pergi dewan bedah lagikk!!
hehehe




p/s : tak sabar rasanya nak pergi Labour Room OT, boleh tengok baby pulak..heheheh..














7 juta kali kena komen. meh la komen sini ! :

Diyanieee said...

ooh tidak.. terus teringt peristiwa kena operate dlu.. huhuhu

saya bukan tomato said...

waaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!

smpai hati buh vdeo tuh.. mmg ceq tak tengok lah !

takutttt geliiii ngeriii :(

Shafynnaz Roslan said...

hai tim...tq singgah blog sye berhungga-hungga..hehe...saye singgah dan follow yer...(^_^)

bestnyer dapat tengok tue semua..tapi sye tak boley lak...seram je rase...hehe....

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

miszy dian : ehh..penah kene operate ke? operate ape..

bukan tomato : hehee..laaa..ngeri ke? alahai...sorry3

fienaz : wc..^^ seram ke..xde la..as nurse tak bole seram2..^^

azu said...

mmg bgus info kesihatan yg u share..walopun takut nk tgk video tu, tp ur info so brilliant by xperience.i follow u.tq~
http://azumie.blogspot.com/

Tim Cik KupuKupu Ungu said...

sis azu ; tq sis...alhamdulillah..setakat ni pengalaman di dewan bedah mmg byk sgt..syukur sebab dapat pengalaman macam ni..^^ tq follow..

Unknown said...

salam nurse boleh contact saya, perlu sedikit info tentang pembedahan